- SOLARWATT Manager
- SOLARWATT Manager portal
- Optimaal opladen van elektrische auto's
Optimaal opladen van elektrische auto's
Inhaltsverzeichnis
Wilt u uw elektrische auto voornamelijk laten rijden op PV-stroom en netstroom vermijden? Afhankelijk van je dagelijkse schema kun je het optimale laadgedrag voor je elektrische auto eenvoudig instellen via de SOLARWATT Manager portal. U kunt het optimale laadgedrag instellen in het gedeelte Energieoptimalisatie.
PV-geoptimaliseerd
PV-optimised gebruikt het deel van de PV-opwekking dat niet direct nodig is of voor het opladen van een batterijopslagsysteem. De EV-lader wordt automatisch geactiveerd door de Manager zodra het beschikbare overtollige PV-vermogen overeenkomt met de schakeldrempel die je hebt ingesteld voor het begin van het laden. De schakeldrempel voor het begin van het laden moet 1,4 kW (minimaal laadvermogen, enkelfasig) of 4,2 kW (minimaal laadvermogen, driefasig) zijn om met 100% overtollig PV-vermogen te laden. Als de ingevoerde schakeldrempel voor het starten van het laden lager is dan het minimale laadvermogen van je elektrische auto, wordt het verschil gecompenseerd met batterij- of netstroom.
Naast de schakeldrempel kun je ook het maximale laadvermogen, een minimale looptijd en een minimale rustperiode instellen.
Je kunt het oplaadproces voor je elektrische auto op elk moment handmatig starten met de knop Nu opladen.
Op tijd gebaseerd
De EV-lader wordt op vaste tijden geschakeld, ongeacht het bestaande overschot aan zonne-energie. Het voertuig wordt opgeladen uit alle beschikbare energiebronnen (PV-overschot, batterij en netstroom) met het maximale laadvermogen. Je bepaalt de schakeltijden met behulp van de tijdbalken.
Je kunt het laadproces voor je elektrische auto op elk moment handmatig starten met de knop Nu laden.
Momenteel niet geoptimaliseerd
Als je EV-lader niet PV-geoptimaliseerd of tijdsgestuurd is, kun je hem handmatig AAN/UIT zetten. Uw elektrische auto wordt dan opgeladen met het opgegeven maximale laadvermogen, ongeacht of er voldoende PV-stroom beschikbaar is.
Voorbeeld configuratie
Technische gegevens e-car
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | ID.3 Pro |
Maximaal laadvermogen | 11 kW |
Bruikbare accucapaciteit | 58 kWh |
Instellingen voor opladen
Uitleg
Als de VW ID.3 (laadt 3-fasig) moet worden geladen met 100% PV-overschot, moet je de schakeldrempel voor het begin van het laden instellen op 4,2 kW (minimaal laadvermogen). Als je een lagere drempelwaarde invoert, wordt het vermogensverschil tussen het opgewekte PV-vermogen en het minimale laadvermogen van de elektrische auto gecompenseerd door stroom te halen uit het batterijopslagsysteem of het openbare elektriciteitsnet.
Minimum runtime 120 min betekent dat de EV-lader altijd minstens 120 minuten geactiveerd is. Als de schakeldrempel voor PV-overschotten in de tussentijd wordt onderschreden, wordt de auto opgeladen met net- of batterijvermogen. Als je de minimale inactieve tijd instelt op 0 min, kan de EV-lader op elk moment opnieuw worden gestart.
Minimale laadstroom
Sommige elektrische auto's (zoals de Renault ZOE) zijn ontworpen voor een hoog laadvermogen (22 kW).
Dit betekent dat de elektrische auto bij lage laadstromen geen laadvermogen verliest.
In dit geval moet je de minimale laadstroom aanpassen.
Je kunt de minimale laadstroom voor de Manager pro in combinatie met een EV-lader van Keba of Webasto instellen in het gedeelte Apparaten van de Manager portal.
Neem voor de Manager flex, een Alfen of Webasto EV-lader contact op met onze klantenservice om de minimale laadstroom in te stellen.
War diese Information hilfreich?