- Online handleiding
- SOLARWATT Manager
- Foutpatronen en probleemoplossing
Foutpatronen en probleemoplossing
Inhaltsverzeichnis
Manager
Foutstatus herkenbaar op de manager
LED internet rood
Neem de volgende maatregelen:
Controleer de internetverbinding
- Roep een website op met een laptop, smartphone of tablet die verbonden is met de router (via LAN of WLAN). Als dit niet mogelijk is, is er een algemene storing met de internetverbinding.
- Als het wel mogelijk is om een website te openen maar de internet-LED rood blijft, controleer dan de Ethernet- of PLC-verbinding.
De ethernetverbinding controleren
Controleer de verbinding tussen de Manager en de router en repareer deze indien nodig.
- Controleer de bekabeling tussen de Manager en de router (of netwerkswitch).
- Herstart alle betrokken netwerkcomponenten (router, switch, WLAN-adapter, manager).
- Controleer of de Manager bereikbaar is in het lokale netwerk door het IP-adres in te voeren in de adresbalk van de browser.
Powerline communicatie (PLC) - Verbinding controleren
- Start de Powerline adapter opnieuw op.
- Breng een nieuwe PLC-verbinding tot stand. Meer informatie vindt uhier op .
Status-LED knippert groen - updateproces
Tijdens het opstartproces van de Manager neemt de status-LED verschillende toestanden aan. Na ongeveer 2 minuten moet de status-LED continu groen branden.
Het updateproces begint ongeveer 5 minuten nadat de Manager voor het eerst verbinding heeft gemaakt met het internet en wordt aangegeven door een groen knipperende status-LED. De duur van de update is over het algemeen afhankelijk van de bandbreedte van de internetverbinding. De snelheid van het lokale netwerk is ook relevant. In de regel moet de update binnen 20 minuten voltooid zijn.
Status-LED knippert langer dan 20 minuten groen
Een instabiele internetverbinding kan betekenen dat de update niet kan worden voltooid. Als het updateproces langer dan 20 minuten duurt, ga dan als volgt te werk:
- Koppel de stroomtoevoer naar de Manager los
- Sluit de Manager via de Ethernet-poort rechtstreeks aan op de internetgateway (router)
- Start de Manager door de voeding aan te sluiten
Als deze stappen niet leiden tot een succesvolle update, neem dan contact op met Solarwatt Service.
SmartSetup
Fouten die kunnen optreden bij het configureren van de SOLARWATT Manager in SmartSetup.
Omvormer wordt niet gevonden en automatisch geïnstalleerd
De omvormer wordt niet automatisch gevonden en geïnstalleerd door de Manager. Mogelijke oorzaken:
- Omvormermodel wordt niet ondersteund door Autodiscovery
- Omvormer is niet beschikbaar in het netwerk
- Omvormer is onjuist geconfigureerd
- Omvormer bevindt zich niet in hetzelfde subnetgebied als de Manager
Omvormermodel wordt niet ondersteund door autodiscovery
Autodiscovery verwijst naar het automatisch vinden en installeren van apparaten.
Omvormer is niet in het netwerk geïntegreerd
De omvormer bevindt zich niet in het lokale netwerk en kan daarom niet worden bereikt door de Manager. Controleer de connectiviteit van de omvormer.
Omvormer verkeerd geconfigureerd
Modbus TCP moet geactiveerd zijn in de verbindingsinstellingen van de omvormer zodat deze herkend en geïnstalleerd kan worden door de Manager.
Omvormer niet in hetzelfde subnetgebied als de Manager
Relevant als de omvormer handmatig een IP toegewezen heeft gekregen. Deze moet zich in hetzelfde klasse C netwerkgebied bevinden als de Manager.
Geen data-aanvraag van de omvormer mogelijk
Onder bepaalde omstandigheden is het ondanks correcte instellingen niet mogelijk om gegevens van de omvormer op te vragen. In dergelijke gevallen kan het helpen om de omvormer opnieuw op te starten. Over het algemeen kunnen omvormers opnieuw worden opgestart door de DC- en AC-spanning tijdelijk te onderbreken. Om een herstart uit te voeren, dient u in eerste instantie de bijbehorende aanwijzingen in de handleiding van de omvormer op te volgen.
SOLARWATT Manager portal
Geen of onwaarschijnlijke gegevens in het dashboard
Onwaarschijnlijke gegevens in de portal kunnen worden veroorzaakt door
- een onjuiste toewijzing van de systeemcomponenten binnen de Smart Setup: Controleer SmartSetup
- een mislukte herstart na klantenbinding: Herstart na klantbinding
- de onbereikbaarheid van een of meer systeemcomponenten.
SmartSetup controleren
Roep de SmartSetup op en controleer of de toewijzing van de systeemcomponenten of de gemaakte instellingen overeenkomen met uw systeemconfiguratie. Controleer met name de volgende punten:
"Instelstap "PV-systemen
- Toewijzing van alle omvormers aan een PV-systeem
- Toewijzing van alle DC-gekoppelde Batterijopslag aan een PV-systeem
- Juiste specificatie van het geïnstalleerde modulevermogen
- Instellen van de verbruiksafhankelijke inperking
Setup-stap "Thuisverbruik
Een hoofdmeter is een verplicht onderdeel van elke installatie. De configuratie moet overeenkomen met het gebruikte type meter en de topologie van de huisinstallatie.
Positie tussen net en PV-systeem
- Als een ACS (via een Battery flex of My Reserve) is geïnstalleerd, wordt deze automatisch gedefinieerd als een bidirectionele meter voor de positie Tussen net en PV-systeem. Dit is de enige juiste configuratie als de opstelling een batterijsysteem bevat.
- Na het vervangen van de Battery flex moet u controleren of de overeenkomstige hoofdmeter is geselecteerd (identificatie via het serienummerfragment in de naam van de Battery flex).
Positie tussen net en verbruikers (verbruiksmeter)
- Deze meterpositie mag alleen worden geselecteerd als deze ook overeenkomt met de huisinstallatie.
- Op deze positie zijn alleen installatiemeters nodig.
- Let op de juiste telrichting: de meter moet het elektrische vermogen registreren dat door het huishouden wordt verbruikt
Toewijzing van de apparaten
Alle apparaten moeten automatisch aan de huiszijde worden geconfigureerd. Als een bidirectionele meter als hoofdmeter wordt geïnstalleerd. Dit geldt voor de volgende apparaatklassen:
- PV-systemen
- Consumenten
In de meeste gevallen komt dit overeen met de topologie van de huisinstallatie.
Onder bepaalde omstandigheden kan deze automatische toewijzing echter niet van toepassing zijn en kunnen apparaten daarom worden opgenomen in de categorie ongebalanceerd. In de meeste gevallen is dit niet opzettelijk en gaat het om een verkeerde configuratie.
Druk op de knop Apparaten automatisch toewijzen om alle apparaten te verplaatsen naar de categorie Apparaten geregistreerd door de hoofdmeter ("huiskant") .
Herstart na klantenbinding / tijdens eerste inbedrijfstelling
Bij de eerste inbedrijfstelling moet de SOLARWATT Manager na klantregistratie opnieuw worden gestart, omdat anders geen gegevens in het eindklantenportaal worden weergegeven. Koppel hiervoor de gateway ca. 5 seconden los van de stroomvoorziening.
Toegankelijkheid Systeemcomponenten
Je huisinstallatie bestaat uit een PV-omvormer, een batterijopslagsysteem en een hoofdmeter. Als een van de componenten niet bereikbaar is voor de Manager, kan dit de volgende gevolgen hebben:
- geen gegevensweergave in de Manager portal
- onwaarschijnlijke weergave van gegevens in de Manager portal
Controleer de verbindingsstatus van de apparaten in de Manager portal(energymanager.com) in de apparatenlijst. Klik hiervoor op Apparaten links van het energiestroomdiagram op de startpagina van de portal:
Vervolgens wordt u naar de apparatenlijst geleid:
Een werkende verbinding wordt aangegeven door een groene balk voor de naam van het betreffende apparaat. Rode balken geven een verbindingsfout aan.
Om verbindingsfouten te verhelpen, controleer je eerst de bereikbaarheid van het apparaat in het netwerk. Voor apparaten met een grafische webinterface voert u het IP-adres of de hostnaam van het apparaat in de adresbalk van een browser in. Het apparaat dat toegang heeft, moet zich in hetzelfde netwerk bevinden. Als de webinterface niet wordt geopend, volg dan de bedieningsinstructies voor het betreffende apparaat.
In veel gevallen zal het opnieuw opstarten van een of meer systeemcomponenten helpen:
- het apparaat in de verbindingsfout (omvormer, laadpaal, MyReserve)
- de SOLARWATT Manager
- de componenten van de netwerkarchitectuur (router, switch, PLC-adapter)
Foutmelding: Uw hoofdteller is offline
Deze foutmelding verschijnt als de SOLARWATT Manager geen gegevens van de hoofdmeter ontvangt. Afhankelijk van de systeemconfiguratie kan dit verschillende oorzaken hebben of maatregelen vereisen.
Over het algemeen wordt aanbevolen eerst de foutmelding te bevestigen en de SOLARWATT Manager portal gewoon te blijven gebruiken.
Als de foutmelding herhaaldelijk en continu optreedt, neem dan afhankelijk van de gebruikte hoofdmeter de volgende maatregelen
AC-Sensor (ACS) via Battery flex
Het systeem bestaat uit een Battery flex batterijopslagsysteem en een AC-Sensor (ACS) die daarop is aangesloten. De ACS-gegevens worden via Battery flex in het netwerk aangeboden.
Een verbroken verbinding tussen de SOLARWATT Manager en de Battery flex gaat gepaard met een verbroken verbinding met de ACS.
Neem de volgende maatregelen en beoordeel het succes door de verbindingsstatus te controleren in de apparatenlijst in de SOLARWATT Manager portal of in het Installer Center (alleen voor installateurs)
Controleer of de batterijflex in werking is
Dit kan worden gedaan aan de hand van de LED-display aan de voorkant van het apparaat.
Start de SOLARWATT Manager opnieuw op
Instructies voor het opnieuw opstarten van de SOLARWATT Manager [Link]
Battery flex opnieuw opstarten
Shelly 3 EM
De Shelly 3 EM communiceert met de Solarwatt Manger via het lokale netwerk. De Shelly is geïntegreerd via WLAN.
Controleer of de Shelly 3 EM beschikbaar is in het lokale netwerk
Algemene informatie over het controleren van de beschikbaarheid van netwerkdeelnemers vindt u hier.
Alternatief met behulp van de Shelly-app.
Zorg ervoor dat de Shelly bereikbaar is op het IP-adres dat is opgeslagen in SmartSetup en is geconfigureerd als de hoofdmeter.
Verdere links:
Bidirectionele S0-teller
S0-meters worden rechtstreeks op de SOLARWATT Manager aangesloten via de overeenkomstige interfaces. Een mogelijke foutbron is onjuiste bedrading bij de meteraansluiting of bij de Manager.
Er moet ook worden opgemerkt dat S0-meters pas overschakelen naar ONLINE status zodra pulsen worden gedetecteerd op de interface die voor de meter is geconfigureerd. Deze informatie gaat verloren als de Manager opnieuw wordt opgestart. Dit betekent dat na een herstart van de Manager de meters in OFFLINE status blijven totdat pulsen worden geregistreerd op de interface.
AC-Sensor (ACS) via MyReserve Command 25
Het systeem bestaat uit een MyReserve batterijopslagsysteem en een AC-Sensor (ACS) die hierop is aangesloten. De ACS-gegevens worden via de MyReserve Command 25 in het netwerk aangeboden.
Als de verbinding tussen de SOLARWATT Manager en MyReserve Command wegvalt, valt ook de verbinding met de ACS weg.
Neem de volgende maatregelen en beoordeel het succes door de verbindingsstatus te controleren in de apparatenlijst in de SOLARWATT Manager portal of in het Installer Center (alleen voor installateurs).
Controleer of de MyReserve in bedrijf is en beschikbaar is in het netwerk
Start de SOLARWATT Manager opnieuw op
Start de MyReserve Command opnieuw op
Schakel de MyReserve Command uit/aan met de tuimelschakelaar aan de onderkant van het apparaat.
Foutbericht: Uw [omvormer] is offline
Een foutieve verbinding tussen de SOLARWATT Manager en de omvormer wordt aangegeven door een rode markering op het onderdeel "Generation" in het energiestroomdiagram van de portal SOLARWATT Manager.
- SOLARWATT Manager opnieuw opstarten
- Omvormer opnieuw opstarten
- De netwerkcomponenten opnieuw opstarten
- Beschikbaarheid van de omvormer in het lokale netwerk controleren
War diese Information hilfreich?