Foutstatussen en probleemoplossing

Inhoudsopgave

    Manager

    Foutstatussen worden weergegeven op de LED's van de Manager

    Status-LED brandt continu rood: kan geen verbinding maken met internet

    Een rood lampje betekent dat de internetverbinding is verbroken. Neem de volgende acties:

    Controleer de internetverbinding

    • Probeer een website te openen op een laptop, smartphone of tablet die verbonden is met de router (via LAN of WLAN). Als dit niet mogelijk is, is er een algemene storing met de internetverbinding.
    • Als het wel mogelijk is om een website te openen maar de internet-LED rood blijft, controleer dan de Ethernet- of PLC-verbinding.

    De ethernetverbinding controleren

    Controleer de verbinding tussen de Manager en de router en repareer deze indien nodig.

    • Controleer de bekabeling tussen de Manager en de router (of netwerkswitch).
    • Herstart alle betrokken netwerkcomponenten (router, switch, WLAN-adapter, manager).
    • Controleer of de Manager bereikbaar is in het lokale netwerk door het IP-adres in te voeren in de adresbalk van de browser.

    Powerline communicatie (PLC) - Verbinding controleren

    Is alleen van toepassing voor de SOLARWATT Manager flex 1.0.

    • Start de Powerline adapter opnieuw op.
    • Breng een nieuwe PLC-verbinding tot stand. Meer informatie kun je hier vinden.

    Status-LED knippert groen: een firmware update is bezig

     

    Tijdens het opstartproces van de Manager neemt de status-LED verschillende toestanden aan. Na ongeveer 2 minuten moet de status-LED continu groen branden.

    Het updateproces begint ongeveer 5 minuten nadat de Manager voor het eerst verbinding heeft gemaakt met het internet en wordt aangegeven door een groen knipperende status-LED. De duur van de update is over het algemeen afhankelijk van de bandbreedte van de internetverbinding. De snelheid van het lokale netwerk is ook relevant. In de regel zal de update binnen 20 minuten voltooid zijn.

    Status-LED knippert langer dan 20 minuten groen

    Een instabiele internetverbinding kan betekenen dat de update niet kan worden voltooid. Als het updateproces langer dan 20 minuten duurt, ga dan als volgt te werk:

    • Koppel de stroomtoevoer naar de Manager los
    • Sluit de Manager via de Ethernet-poort rechtstreeks aan op de internetgateway (router)
    • Start de Manager door de voeding aan te sluiten

    Als deze stappen niet leiden tot een succesvolle update, neem dan contact op met supportafdeling van Solarwatt.

    SmartSetup

    Fouten die kunnen optreden bij het configureren van de SOLARWATT Manager in SmartSetup.

    Omvormer wordt niet gevonden en automatisch geïnstalleerd

    De omvormer wordt niet automatisch gevonden en geïnstalleerd door de Manager. Mogelijke oorzaken:

    • Omvormermodel wordt niet ondersteund door Autodiscovery
    • Omvormer is niet beschikbaar in het netwerk
    • Omvormer is onjuist geconfigureerd
    • Omvormer bevindt zich niet in hetzelfde subnetgebied als de Manager

    Omvormermodel wordt niet ondersteund door autodiscovery

    Autodiscovery verwijst naar het automatisch vinden en installeren van apparaten. Controleer de lijst van ondersteunde apparaten

    Omvormer is niet in het netwerk geïntegreerd

    De omvormer bevindt zich niet in het lokale netwerk en kan daarom niet worden bereikt door de Manager. Controleer de connectiviteit van de omvormer.

    Tip

    Sommige omvormers hebben een PV-ingangsspanning nodig om in het netwerk gevonden te worden. Zorg ervoor dat er PV-spanning aanwezig is aan de DC-zijde en dat de lastscheider gesloten is.

    Omvormer verkeerd geconfigureerd

    Modbus TCP moet geactiveerd zijn in de verbindingsinstellingen van de omvormer zodat deze herkend en geïnstalleerd kan worden door de Manager.

    Omvormer niet in hetzelfde subnetgebied als de Manager

    Relevant als de omvormer handmatig een IP toegewezen heeft gekregen. Deze moet zich in hetzelfde klasse C netwerkgebied bevinden als de Manager.

    Geen data-aanvraag van de omvormer mogelijk

    Onder bepaalde omstandigheden is het ondanks correcte instellingen niet mogelijk om gegevens van de omvormer op te vragen. In dergelijke gevallen kan het helpen om de omvormer opnieuw op te starten. Over het algemeen kunnen omvormers opnieuw worden opgestart door de DC- en AC-spanning tijdelijk te onderbreken. Om een herstart uit te voeren, dien je in eerste instantie de bijbehorende aanwijzingen in de handleiding van de omvormer op te volgen.

    SOLARWATT Manager portal

    Geen of onwaarschijnlijke gegevens in het dashboard

    Onwaarschijnlijke gegevens in de portal kunnen worden veroorzaakt door

    SmartSetup controleren

    Roep de SmartSetup op en controleer of de toewijzing van de systeemcomponenten of de gemaakte instellingen overeenkomen met de systeemconfiguratie. Controleer met name de volgende punten:

    "PV-systemen" setup stap

    • Zorg ervoor dat alle omvormers correct zijn toegewezen aan de PV-installatie(s).
    • Zorg ervoor dat alle DC-gekoppelde batterijen zijn toegewezen aan de PV-installatie(s).
    • Zorg ervoor dat de juiste vermogensklasse van elke zonnepaneel zijn ingevoerd.
    • Zorg ervoor dat  de verbruiksafhankelijke beperkingspercentagewaarde correct zijn ingesteld.

    Tip

    • 100 % = geen inperking, omvormer wordt niet ingeperkt
    • 0 % = verbruiksafhankelijke inperking, zodat er geen teruglevering aan het openbare net plaatsvindt. PV-opwekking alleen voor huishoudelijk verbruik

     

    "Thuisverbruik" setup stap

    Een hoofdmeter is een verplicht onderdeel van elke installatie. De configuratie moet overeenkomen met het gebruikte type meter en de topologie van de huisinstallatie.

    Positie tussen net en PV-systeem

    • Als een AC Sensor (via een Battery flex of My Reserve) is geïnstalleerd, wordt deze automatisch gedefinieerd als een bi-directionele meter voor de positie Tussen net en PV-systeem. Dit is de enige juiste configuratie als de opstelling een batterijsysteem bevat.
    • Na het vervangen van de Battery flex dient gecontroleerd te worden of de overeenkomstige hoofdmeter is geselecteerd (identificatie via het serienummerfragment in de naam van de Battery flex).

    Positie tussen net en verbruikers (verbruiksmeter)

    • Deze meterpositie mag alleen worden geselecteerd als deze ook overeenkomt met de huisinstallatie.
    • Op deze positie zijn alleen installatiemeters nodig.
    • Let op de juiste telrichting: de meter moet het elektrische vermogen registreren dat door het huishouden wordt verbruikt.

    Toewijzing van de apparaten

    Alle apparaten zouden automatisch aan de huiszijde geconfigureerd moeten worden, indien een bi-directionele meter als hoofdmeter is geïnstalleerd. Dit geldt voor de volgende apparaatklassen:

    • PV-systemen
    • Energieverbruikers

    In de meeste gevallen komt dit overeen met de topologie van de huisinstallatie.

    Onder bepaalde omstandigheden kan deze automatische toewijzing echter niet van toepassing zijn en kunnen apparaten daarom worden opgenomen in de categorie ongebalanceerd. In de meeste gevallen is dit niet opzettelijk en gaat het om een verkeerde configuratie.

    Druk op de knop Apparaten automatisch toewijzen om alle apparaten te verplaatsen naar de categorie Apparaten geregistreerd door de hoofdmeter ("huiskant") .

     

    Tip

    Controleer de correcte toewijzing van de systeemcomponenten aan de hand van de bedradingsweergave. Alle apparaten - behalve de apparaten die niet gebalanceerd zijn - moeten met elkaar verbonden zijn.

    Herstart de Manager na klantenbinding

    Bij de eerste inbedrijfstelling moet de SOLARWATT Manager na klantregistratie opnieuw worden gestart, omdat anders geen gegevens in het eindklantenportaal worden weergegeven. Koppel hiervoor de gateway circa 5 seconden los van de stroomvoorziening.

    Toegankelijkheid Systeemcomponenten

    Je huisinstallatie bestaat uit een PV-omvormer, een batterijopslagsysteem en een hoofdmeter. Als een van de componenten niet bereikbaar is voor de Manager, kan dit de volgende gevolgen hebben:

    • geen gegevensweergave in de Manager portal
    • weergave van onwaarschijnlijke gegevens in de Manager portal

    Controleer de verbindingsstatus van de apparaten in de Manager portal (energymanager.com) in de apparatenlijst. Klik hiervoor op Apparaten links van het energiestroomdiagram op de startpagina van de portal:

    Vervolgens wordt de apparatenlijst geopend:

    Een werkende verbinding wordt aangegeven door een groene balk voor de naam van het betreffende apparaat. Rode balken geven een verbindingsfout aan.

    Om verbindingsfouten te verhelpen, controleer je eerst de bereikbaarheid van het apparaat in het netwerk. Voor apparaten met een grafische webinterface, voer je het IP-adres of de hostnaam van het apparaat in de adresbalk van een browser in. Het apparaat moet zich daarvoor in hetzelfde netwerk bevinden. Als de webinterface niet wordt geopend, volg dan de bedieningsinstructies voor het betreffende apparaat.

    In veel gevallen zal het opnieuw opstarten van een of meer systeemcomponenten helpen:

    • het apparaat met een verbindingsfout (omvormer, laadpaal, MyReserve)
    • de SOLARWATT Manager
    • de componenten van de netwerkarchitectuur (router, switch, PLC-adapter)

    Foutmelding: Uw hoofdteller is offline

    Deze foutmelding verschijnt als de SOLARWATT Manager geen gegevens van de hoofdmeter ontvangt. Afhankelijk van de systeemconfiguratie kan dit verschillende oorzaken hebben of maatregelen vereisen.

    Over het algemeen wordt aanbevolen eerst de foutmelding te bevestigen en de SOLARWATT Manager portal gewoon te blijven gebruiken.

    Als de foutmelding herhaaldelijk en continu optreedt, neem dan afhankelijk van de gebruikte hoofdmeter de volgende maatregelen:

    AC-Sensor (ACS) via Battery flex

    Het systeem bestaat uit een Battery flex batterijopslagsysteem en een AC-Sensor (ACS) die daarop is aangesloten. De ACS-gegevens worden via Battery flex in het netwerk aangeboden.

    Een verbroken verbinding tussen de SOLARWATT Manager en de Battery flex gaat gepaard met een verbroken verbinding met de ACS.

    Neem de volgende maatregelen en beoordeel het succes door de verbindingsstatus te controleren in de apparatenlijst in de SOLARWATT Manager portal of in het Installer Center (alleen voor installateurs)

    Controleer of de Battery flex in werking is

    Dit kan worden gedaan aan de hand van de LED-display aan de voorkant van het apparaat.

    Start de SOLARWATT Manager opnieuw op

    Instructies voor het opnieuw opstarten van de SOLARWATT Manager [Link]

    Battery flex opnieuw opstarten

    Gebruikersinformatie Battery flex

    Shelly 3 EM

    De Shelly 3 EM communiceert met de Solarwatt Manger via het lokale netwerk. De Shelly is geïntegreerd via WLAN.

    Controleer of de Shelly 3 EM beschikbaar is in het lokale netwerk

    Algemene informatie over het controleren van de beschikbaarheid van netwerkdeelnemers vind je hier. 
    Alternatief met behulp van de Shelly-app.

    Zorg ervoor dat de Shelly bereikbaar is op het IP-adres dat is opgeslagen in SmartSetup en is geconfigureerd als de hoofdmeter.

    Verdere links:

    Bidirectionele S0-teller

    S0-meters worden rechtstreeks op de SOLARWATT Manager aangesloten via de overeenkomstige interfaces. Een mogelijke foutbron is onjuiste bedrading bij de meteraansluiting of bij de Manager.

    Er moet ook worden opgemerkt dat S0-meters pas overschakelen naar ONLINE status zodra pulsen worden gedetecteerd op de interface die voor de meter is geconfigureerd. Deze informatie gaat verloren als de Manager opnieuw wordt opgestart. Dit betekent dat na een herstart van de Manager de meters in OFFLINE status blijven, totdat pulsen worden geregistreerd op de interface.

    AC-Sensor (ACS) via MyReserve Command 25

    Het systeem bestaat uit een MyReserve batterijopslagsysteem en een AC-Sensor (ACS) die hierop is aangesloten. De ACS-gegevens worden via de MyReserve Command 25 in het netwerk aangeboden.

    Als de verbinding tussen de SOLARWATT Manager en MyReserve Command wegvalt, valt ook de verbinding met de ACS weg.

    Neem de volgende maatregelen en beoordeel het succes door de verbindingsstatus te controleren in de apparatenlijst in de SOLARWATT Manager portal of in het Installer Center (alleen voor installateurs).

    Controleer of de MyReserve in bedrijf is en beschikbaar is in het netwerk

    Start de SOLARWATT Manager opnieuw op

    Start de MyReserve Command opnieuw op
    Schakel de MyReserve Command uit/aan met de tuimelschakelaar aan de onderkant van het apparaat.

    Foutbericht: Uw [omvormer] is offline

    Een foutieve verbinding tussen de SOLARWATT Manager en de omvormer wordt aangegeven door een rode markering op het onderdeel "Opwekking" in het energiestroomdiagram van de SOLARWATT Manager portal.

    Tip

    Zelfs als er geen verbinding is met de omvormer, kan een variabele waarde voor de opwekking worden weergegeven.

    Als er geen opwekkingsgegevens van de omvormer worden ontvangen, gelden de volgende aannames voor de PV-opwekking:

    PV-opwekking = opslaglading + teruglevering

    • SOLARWATT Manager opnieuw opstarten
    • Omvormer opnieuw opstarten
    • De netwerkcomponenten opnieuw opstarten
    • Beschikbaarheid van de omvormer in het lokale netwerk controleren