Planning
Tips
Varianten / uitrusting
Maximaal oplaadvermogen:
De meeste volledig elektrische voertuigen kunnen opladen met 11 kW (wisselstroom, driefasig), enkele volledig elektrische voertuigen kunnen opladen met 22 kW (wisselstroom, driefasig). Plug-in hybride voertuigen laden daarentegen slechts op met 3,7 - 7,4 kW (wisselstroom, enkelfasig). De lader wordt af fabriek geleverd met de maximale laadstroom (laadvermogen). De maximale laadstroom (laadvermogen) kan vrij worden geconfigureerd / begrensd via de Solarwatt Pro app.
Beschikbare varianten Charger vision:
- 11 kW / 16 A / driefasige AC-aansluiting
- 7,4 kW / 32 A / enkelfasige AC-aansluiting (alleen beschikbaar als stopcontact / rolluik)
Laadpunt (kabel / stopcontact):
De type 2 stekker is standaard in Europa. Alle elektrische voertuigen die in Europa worden geleverd, kunnen worden opgeladen met de Charger vision.
Voor het gemak wordt een vaste laadkabel aanbevolen voor privé oplaadpunten, zodat de gebruiker de mobiele laadkabel niet hoeft aan te sluiten of los te koppelen tijdens het opladen. Houd bij het kiezen van de locatie van de lader rekening met de parkeersituatie van de elektrische auto (waar zit de laadaansluiting op de auto?). Een lader met een stopcontact wordt aanbevolen voor commercieel gebruikte laadpunten, omdat een permanent bevestigde laadkabel snel zou slijten tijdens de vele laadprocessen. Het stopcontact is uitgerust met een sluiter (contactbeveiliging) om elektrische schokken te voorkomen.
Beschikbare varianten Charger vision:
- 6 m vaste laadkabel (type 2)
- Stopcontact (type 2) met sluiter (contactbeveiliging)
Autorisatie (RFID):
Als de lader in een openbare ruimte wordt geïnstalleerd, is het raadzaam om het laadproces vrij te geven via voorafgaande autorisatie om onbevoegd opladen door derden te voorkomen. Autorisatie wordt uitgevoerd door het tonen van een RFID-kaart aan de lader. Alleen getrainde (geautoriseerde) RFID-kaarten kunnen het laadproces starten. Bij de lader worden twee RFID-kaarten geleverd die geautoriseerd zijn om het laadproces te starten. Extra RFID-kaarten kunnen worden aangeleerd / geautoriseerd via de Solarwatt Pro app. Alle RFID-kaarten die voldoen aan de ISO/IEC 14443 A standaard worden ondersteund. Extra RFID-kaarten kunnen worden besteld bij Solarwatt. RFID-autorisatie wordt in de fabriek geactiveerd. Als de Charger in een privéruimte wordt geïnstalleerd, kan RFID-autorisatie worden gedeactiveerd via de Solarwatt Pro app. De laadsessie wordt dan direct gestart nadat de elektrische auto is aangesloten op de lader.
- RFID is beschikbaar op alle Charger vision
Mogelijke toepassingen
Energiebeheer/faseschakeling:
De Charger vision kan worden geïntegreerd in het Solarwatt energiebeheersysteem. Via het energiebeheersysteem kan de Charger PV-geoptimaliseerd, kostengeoptimaliseerd of tijdgestuurd worden. De 11 kW (driefasen) versie van de Charger vision heeft een geïntegreerde faseschakeling, die een variabele vermogensinstelling van 1,4 - 11 kW mogelijk maakt.
Facturering voor bedrijfswagens:
De geïntegreerde energiemeter van de SOLARWATT Charger vision is niet MID-conform. Daarom is de Charger vision niet geschikt voor de facturering van bedrijfswagens (of alleen met toestemming van de werkgever). Voor de facturering van bedrijfswagens raden we de SOALRWATT Charger max aan, die voldoet aan de meet- en kalibratiewetgeving.
Beheersbare consumenten (§ 14a ENWG):
Oplaadpunten voor elektrische auto's worden geclassificeerd als regelbare verbruikers onder artikel 14a van de Wet op de energie-industrie (verplichting om regelbaarheid vast te stellen). De netbeheerder moet de mogelijkheid hebben om het laadvermogen van de lader bij netkritische omstandigheden op afstand voor een beperkte tijd te beperken tot 4,2 kW. Dit kan ofwel rechtstreeks aan de lader via een extern bedieningskastje of onrechtstreeks via het energiebeheersysteem. In de regel regelt de netbeheerder de lader via het energiebeheersysteem. Als er geen energiebeheersysteem is en/of als de netbeheerder aandringt op de mogelijkheid om het laadvermogen rechtstreeks aan de lader te regelen, moet de meegeleverde regelkast worden geïnstalleerd.
Belastingbeheer:
Als het beschikbare netaansluitvermogen niet voldoende is om de huisbelasting en het maximale vermogen van de lader te dekken, kan het maximale laadvermogen van de lader worden geregeld via dynamisch laadbeheer, zodat een gedefinieerde maximale stroom (maximaal vermogen) niet wordt overschreden op het netaansluitpunt. Voor load management moet een compatibele elektriciteitsmeter geïnstalleerd worden op het aansluitingspunt van het elektriciteitsnet en rechtstreeks verbonden worden met de Oplader via een RS485-communicatielijn.
Diagnose op afstand / ondersteuning op afstand:
De Charger vision kan gegevens naar de cloud sturen. Solarwatt heeft toegang tot deze gegevens en kan ze evalueren om fouten te analyseren. De Charger kan door Solarwatt via de cloudverbinding op afstand worden geconfigureerd en firmware-updates kunnen worden bijgewerkt. Veel problemen kunnen zo op afstand worden opgelost. De cloudverbinding moet worden geactiveerd via de configuratie-interface van de Solarwatt Pro app wanneer de Charger in gebruik wordt genomen.
Energiebeheer
De Charger vision is compatibel met de volgende SOLARWATT Manager:
- Manager flex 1.0
- Manager flex 1.5
- Manager rail
Er kunnen maximaal twee Charger vision-apparaten parallel op een SOLARWATT Manager worden aangesloten.
Om de Charger aan te sluiten op het energiebeheersysteem moet de Charger worden geïntegreerd in het lokale netwerk van de eindklant. Voor een stabiel energiebeheer raden we een bekabelde netwerkverbinding (LAN) aan.
Installatievoorbereiding
- De aansluitkabel (voeding) moet permanent worden geïnstalleerd in de bestaande huisinstallatie en moet voldoen aan de geldende nationale wettelijke voorschriften.
- Het apparaat heeft geen eigen scheidingsinrichting van de voeding. Als onderdeel van de elektrische installatie van het gebouw moet een geschikte scheidingsinrichting (bv. stroomonderbreker, scheider of gelijkwaardige scheidingsmogelijkheid) worden voorzien.
- Het laadapparaat moet worden beveiligd met een extra aardlekschakelaar (RCD type A 30 mA) en een stroomonderbreker in overeenstemming met de geldende installatienormen van het betreffende land.
Installatieplaats
Houd rekening met de volgende punten bij het kiezen van de installatielocatie voor de lader:
- Parkeersituatie van de elektrische auto (kabellengte voldoende?)
- Wandmontage of standaard?
- Kabellengte en kabeldoorsnede van de AC-voedingskabel
- Netwerkverbinding, afstand tot de router / switch (LAN aanbevolen)
- Voldoende ruimte voor kabelophanging
- geen vuurbelasting in de directe omgeving
- Indien mogelijk geen direct zonlicht, beschermd tegen regen
Controleer of de toestand van de muur en het meegeleverde bevestigingsmateriaal geschikt zijn om het productgewicht van de Oplader (5 kg) plus de trekbelasting (oplaadkabel) te dragen.
Optioneel kan de Oplader ook op een standaard worden gemonteerd (niet meegeleverd). De standaard is verkrijgbaar als accessoire bij Solarwatt.
Benodigde accessoires en gereedschappen
Benodigde accessoires voor installatie:
- LAN-kabel
- AC-kabel
- geschikte stroomonderbreker
- Aardlekschakelaar (RCD type A 30 mA)
- Solarwatt Pro app
Vereist gereedschap:
- Moersleutel
- Schroevendraaier
- Boor
- Tang
- Krimptang
- Draadstripper
- Waterpas
- Duimstok
- Markeerder voor boorgaten
- Multimeter
- Veiligheidsschoenen
- Veiligheidshandschoenen
- Veiligheidsbril
Structuur / dimensionering
Charger vision (versie met kabel):
A | Zijdeksel AC installatie |
B | RFID-lezer |
C | Type 2 oplaadkabel met stekkerhouder |
D | Status-LED |
E | UIT-knop |
F | RJ45-aansluiting (LAN) |
G | AC-ingang |
H | RS485-aansluiting |
I | Montagebeugel |
J | Montageplaat |
Charger vision (versie met stopcontact):
A | Zijafdekking AC-installatie |
B | RFID-lezer |
C | Type 2 oplaadcontactdoos met sluiter |
D | Status-LED |
E | UIT-knop |
F | RJ45-aansluiting (LAN) |
G | AC-ingang |
H | RS485-aansluiting |
I | Montagebeugel |
J | Montageplaat |
Omvang van de levering
1 | 1x | Charger vision | afhankelijk van de variant met kabel of stopcontact/sluiter |
2 | 1x | Bedieningskastje | Alleen voor kabelvariant. § 14a EnWG regelbare verbruiksapparaten Alleen nodig als de netbeheerder het laadvermogen direct aan de lader wil reduceren (bijv. rimpelspanningontvanger). |
3 | 2x | RFID-kaarten | Zijn al geprogrammeerd / geautoriseerd in de lader. |
4 | 1x | Boormal | Karton, onderdeel van de verpakking. |
5 | 1x | Montageplaat | Bevestiging aan de muur. |
6 | 1x | Montagebeugel | Bevestiging aan de lader. |
7 | 6x | Muurpluggen (8 x 40) | 4 stuks om de montagevoetplaat aan de muur te bevestigen, inclusief 2 reservepluggen. |
8 | 6x | Schroeven (8 x 40) | 4 stuks om de montagevoetplaat aan de muur te bevestigen, inclusief 2 reserveschroeven. |
9 | 2x | zelftappende schroeven (4 x 10) | Voor bevestiging van de montagebeugel aan de Charger. |
10 | 2x | Montageschroeven (4 x 10) | Om de EV-lader aan de montagegrondplaat te bevestigen. |
11 | 5x | Adereindhulzen EVN10-12 | AC-aansluiting |
12 | 5x | Adereindhulzen EVN16012 | AC-aansluiting |
13 | 1x | RJ45-stekker en wartelmoer | Om op een netwerkkabel te krimpen. Wartelmoer voor het bevestigen en afdichten van de LAN-aansluiting. |
14 | 1x | Documentatie | Snelstartgids, garantie-activering |
4x | RS485 adereindhulzen | ||
2x | Reserve schroeven (2 x 6) | Zijdeksel AC-aansluiting |
Typeplaatje / serienummer
Het typeplaatje bevindt zich aan de linkerkant van de lader en bevat
- Typeaanduiding
- Variant (nominaal vermogen, kabel of contactdoos/sluiter)
Het serienummer bevindt zich op het etiket onder het typeplaatje en kan worden afgelezen met behulp van de QR-code die ernaast is afgedrukt.